gyjy
راهنمای استفاده از اسانس عطر برای بهبود سلامتی روان و روان شناسی

استفاده از اسانس عطر برای سلامتی روان

راهکاری ساده برای سلامت روان: استفاده از عطر

آیا میدانید که استفاده از عطر می تواند وضعیت روحی شما را تسهیل کند؟ عطرها با بوی خوشایند خود میتوانند احساس آرامش را تقویت کنند، به عنوان یک راهکار ساده برای افزایش سلامتی روان مورد توجه قرار می گیرند.

عطر های گیاهی و جوبی معمولا برای این منظور توصیه می شوند، زیرا بوی طبیعی آن ها میتواند  احساس آرامش و تعادل را به شما برگرداند.همچنین، بوی خاص یک عطر می تواند خاطرات قدیمی را زنده کند و به ایجاد ارتباطات اجنماعی کمک کند، که این نیز می تواند به بهبود وضعیت روحی کمک کند.

انواع اسانس

1 . اسانس های گیاهی

نعناع، لیمو نعنا و زنجبیل

کاربردها: تازه کردن هوا، افزایش انرژی، تسکین دردها

2 . اسانس های گلی

رز، یاسمین، لاوندر و گلاب

کاربردها: ایجاد احساس آرامش و شادابی، معطر کردن فاصاهای زندگی

3 . اسانس های چوبی

سدر، صنوبر، نارنج و وتیور

کاربردها: ایجاد حس طبیعت، تقویت اعتماد به نفس و آرامش

2 . اسانس های گلی

رز، یاسمین، لاوندر و گلاب

کاربردها: ایجاد احساس آرامش و شادابی، معطر کردن فاصاهای زندگی

4 . اسانس های میوه ای

پرتقال، لیمو، توت فرنگی و آناناس

کاربردها: تازه کردن هوا، افزایش انرژی، تقویت خلقی و مزاج

4 . اسانس های خوراکی

وانیل، زعفران، زنجبیل و دارچین

کاربردها: افزایش لذت غذاها، ایجاد حس دلپذیری و دلچسبی در محیط

5 . اسانس های ترکیبی

مخلوطی از چندین رایحه مختلف برای ایجاد ترکیبات منحصر به فرد

کاربردها: استفاده در آرایش و زیبایی، ایجاد احساس تعادل و تنظیم مزاج

تاثیرات مثبت استفاده اسانس عطر بر سلامت و روان : راهنمایی برای بهبود حالت فیزیکی و روانی

  1. تاثیرات اسانس عطر بر استرس و اضطراب : استفاده از اسانس های گیاهی و گلی گیاهانی مثل لاوندر و چای سبز به عنوان یک روش طبیعی برای مدیریت استرس و اضطراب.
  2. تاثیرات اسانس عطر بر خواب و استراحت : استفاده از اسانس گیاهی و چوبی به عنوان یک روش طبیعی برای رفع اختلالات خواب.

  3. تاثیرات اسانس عطر بر افزایش انرژی و تمرکز : استفاده از اسانس های میوه ای و مرکباتی میوه هایی مثل پرتقال و لیمو به عنوان یک روش طبیعی برای افزایش انرژی و بهبود تمرکز.

  4. تاثیرات اسانس عطر بر اکاهش دردها و تسسکین نقاط دردناک : استفاده از اسانس های گیاهی و چوبی به عنوان یک روش طبیعی برای افزایش تسکین درد ها و نقاط دردناک.

رایحه دارچین

۳۲

در طب سنتی سالیان سال است که از دارچین و رایحه آن برای سلامتی جسمی و روحی استفاده می‌کنند. دارچین مقدار زیادی آنتی اکسیدان و مواد مغذی را در خودش جای داده است. بوییدن آن می‌تواند احساس نشاط را در افراد به وجود بیاورد. علاوه بر آن می‌تواند افسردگی، اضطراب و کسل بودن را تا حد زیادی از افراد دور کند.آزمایشات بسیاری انجام گرفته که طبق نتایج آن اثبات شده دارچین خاصیت ضد افسردگی زیادی دارد. از روغن دارچین برای آروماتراپی نیز استفاده می‌کنند.

طبیبان طب سنتی معتقدند که قرار دادن چوب دارچین در روزهای سرد زمستانی داخل منزل یا محل کار می‌تواند تا حدی احساس گرما و طراوت را به افراد انتقال بدهد. قرار دادن دارچین در کنار تخت خواب یا محیط آشپزخانه نیز احساس آرامش را به وجود می‌آورد. بوییدن رایحه دارچین به حفظ تعادل کمک بسیاری می‌کند. جالب است بدانید که رایحه دارچین می‌تواند مرکز اعصاب مغز را تحریک کرده و خشم و عصبانیت را با احساس آرامش جایگزین کند!

 

رایحه لیمو ترش

معمولاً افرادی که به استرس یا اضطراب شدید مبتلا هستند از قرص‌های آرام‌بخش استفاده می‌کنند. اگر جزو این دسته از افراد هستید برای کنار گذاشتن قرص‌های آرام‌بخش می‌توانید از رایحه لیمو ترش استفاده کنید. طبق تحقیقات انجام گرفته رایحه مرکبات به خصوص لیمو ترش می‌تواند افسردگی و اضطراب را تا حد زیادی از بین ببرد. رایحه لیمو ترش آرام بخش و شادی آور است. لیموترش می‌تواند ذهن را تحریک کند و از این طریق قدرت تمرکز را افزایش دهد.

اگر به دلایل متفاوت احساس تنبلی پیدا کرده‌اید برای دور شدن تنبلی یک تکه لیمو ترش را همواره کنار خود قرار داده و آن را استشمام کنید. همچنین می‌توانید هر روز یک لیمو ترش را به چند قطعه تقسیم کرده و در چهار طرف خانه قرار دهید تا رایحه آن در فضا پخش شود. ادکلن‌هایی که دارای رایحه لیمو ترش هستند برای ایجاد احساس نشاط، آرامش و افزایش انرژی مؤثر واقع می‌شوند.

 

 

رایحه بادام درختی

89

یکی از نت‌های لذت بخشی که در برخی از ادکلن‌ها وجود دارد رایحه بادام درختی است. از روغن معطر بادام درختی در آروماتراپی برای تسکین درد استفاده می‌کنند. اگر به سردردهای روزانه و شدید مبتلا می‌شوید بوییدن عطری که دارای رایحه بادام درختی است می‌تواند درد سر شما را تسکین دهد. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که از گذشته رایحه بادام درختی یک مسکن شناخته می‌شد.

 

رایحه گل رز

3584588

برای به دست آوردن رایحه گل رز باید مقدار زیادی از این گل را عصاره گیری کنند تا روغن گل رز به دست بیاید. می‌توانیم بگوییم که از دوازده تن برگ گل رز تنها دو کیلوگرم روغن معطر آن به دست می‌آید! رایحه گل رز مانند رایحه‌هایی که تابه‌حال ذکر کردیم خواص بسیاری برای سلامت روح و روان دارد. در روان پزشکی و روان‌درمانی از رایحه گل رز استفاده می‌کنند.همان‌طور که می‌دانید هدیه دادن گل رز نماد عشق و علاقه است. در ارتباط با رایحه آن نیز این قضیه صدق می‌کند.

رایحه گل رز انرژی دوست داشتن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل ممکن است بوییدن گل رز شما را یاد خاطره‌های لذت بخش با فردی بیندازد که بینتان رابطه عاطفی وجود داشته است. رایحه گل رز مانع از گرفتگی عضلات می‌شود. از روغن معطر آن در آروماتراپی نیز استفاده می‌کنند. بوییدن گل رز تا حد زیادی احساس آرامش را به وجود می‌آورد. اگر زن بارداری در معرض سقط جنین قرار داشته باشد و ادکلنی که حاوی رایحه گل رز است را بو کند از سقط جنین او جلوگیری به عمل می‌آید.

 

رایحه موز

12172836_167

رایحه موز تأثیر زیادی بر ذهن می‌گذارد. اثر گذاری آن به جهت کاهش اشتها است. در واقع مغز دستور سیری را با بوییدن رایحه موز صادر می‌کند. افرادی که دارای اضافه وزن هستند و می‌خواهند اشتهای بیش از اندازه آنها کاهش پیدا کند می‌توانند ادکلن‌هایی که دارای رایحه موز هستند را به کار ببرند. چند پاف از این ادکلن‌ها می‌تواند در طول روز اشتها را تا حد زیادی کاهش دهد. برخی از شرکت‌ها اسانس موز را نیز تولید می‌کنند. اسانس موز طعم تلخی دارد اما بوییدن آن اثربخش است.

رایحه شکوفه پرتقال

Orange-Blossom-Tea

رایحه شکوفه پرتقال از گل‌های سفید درختان پرتقال تلخ گرفته می‌شود. درخت پرتقال تلخ در سراسر سواحل دریای مدیترانه وجود دارد. نام دیگر آن، درخت پرتقال وحشی است. شکوفه‌های درخت پرتقال تلخ در دنیای عطرسازی جایگاه مهمی دارند. علاوه بر شکوفه‌های این درخت از برگ و شاخه‌های آن نیز رایحه‌های متفاوت گرفته می‌شود. بوییدن ادکلن‌هایی که دارای رایحه شکوفه پرتقال هستند سبب ایجاد احساس خلوص، فضیلت اخلاقی و معصومیت می‌شود.

هنگامی که از این ادکلن‌ها استفاده می‌کنید به نوعی احساس معصومیت خود را به دیگران القا خواهید کرد. به همین دلیل از دیرباز رایحه‌های شکوفه درخت پرتقال را برای عروس در مناطق متفاوت در کشورهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌دادند. این رایحه را به دسته گل عروس‌ها نیز می‌زدند. امروزه در روان درمانی از رایحه شکوفه پرتقال تلخ استفاده می‌کنند. این رایحه فوق‌العاده تسکین دهنده، آرام‌بخش و ضد افسردگی است. همچنین رایحه شکوفه پرتقال توانایی بسیاری در آرام کردن اضطراب و نرمال کردن تپش قلب دارد.

رایحه گل مریم

157123946۱

از جمله رایحه‌هایی که معمولاً در عطر های زنانه وجود دارد رایحه گل مریم است. رایحه گل مریم در طول روز می‌تواند تغییر کند. البته این تغییر هنگامی اتفاق می‌افتد که گل مریم روی شاخه باشد و در ادکلن‌ها معمولاً این تغییرات اتفاق نمی‌افتد.

گل مریم هنگامی که روی شاخه قرار دارد عصرها شیرین یا تند و شب‌ها ملایم می‌شود. این کار را به خاطر پروانه‌های گرده افشان انجام می‌دهد. رایحه گل مریم می‌تواند قدرت عاطفی ببخشد. علاوه بر آن تمرکز را نیز تا حد زیادی افزایش می‌دهد. بوییدن رایحه گل مریم آرامش بخش است. معمولاً برای تقویت قوای جنسی از ادکلن‌هایی که حاوی رایحه گل مریم هستند استفاده می‌کنند. ادکلن‌های حاوی رایحه گل مریم جزو دسته ادکلن‌های اغواگر هستند.

رایحه وانیل

رایحه وانیل از جمله رایحه‌هایی است که در صنعت عطر سازی جایگاه ویژه‌ای دارد. این جایگاه به دلیل داشتن خواص درمانی بالای رایحه وانیل است. معمولاً در لوازم آرایشی بهداشتی، عطرها و ادکلن‌ها از رایحه وانیل استفاده می‌کنند. رایحه وانیل در علم روان‌شناسی دارویی قوی برای درمان افسردگی است. بوییدن رایحه وانیل حس آرامش را در افراد به وجود می‌آورد. از طرفی برای کاهش درد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به سردردهای مزمن دچار می‌شوید از ادکلن‌های حاوی رایحه وانیل استفاده کنید.

رایحه گل یاس

fd

رایحه گل یاس آرام‌بخش و خواب‌آور است. معمولاً افرادی که دچار کم خوابی هستند از این رایحه استفاده می‌کنند. رایحه گل یاس خوابی عمیق و آرام را برای شما فراهم می‌کند. اگر چند مرتبه در طول شب از خواب بیدار می‌شوید یا تحرک شما در خواب زیاد است ادکلن‌های حاوی رایحه گل یاس را برای رختخواب خود مورد استفاده قرار دهید. می‌توانید چند پاف از آن را قبل از خواب به بالشت خود بزنید. رایحه گل یاس در کاهش استرس و اضطراب نیز نقش بسیاری دارد.

رایحه فلفل سیاه

برخی از افراد گمان می‌کنند که رایحه فلفل سیاه زننده است. در حالی که رایحه معطر این دانه ادویه احساس آرامش را القا می‌کند. طبیبان طب سنتی می‌گویند بوییدن رایحه فلفل سیاه می‌تواند به افراد سیگاری برای ترک سیگار کمک بسیاری کند. در روان درمانی از رایحه فلفل سیاه استفاده بسیاری می‌کنند.

رایحه فلفل سیاه

نت قهوه معمولاً در ادکلن‌های تلخ استفاده می‌شود. بوییدن قهوه می‌تواند استرس و اضطراب را از افراد دور کند. رایحه قهوه آرام بخش است و بی خوابی را درمان می‌کند. طبیبان طب سنتی توصیه می‌کنند افراد بی‌خواب دانه‌های قهوه را در اتاق خواب خود قرار دهند.

بوییدن قهوه برای زنان می‌تواند قوای جنسی آنها را تقویت کند. عطر قهوه در سلول‌های مغز بانوان تأثیر می‌گذارد و می‌تواند آرامش را برای آنها مهیا کند. به طور کلی استشمام قهوه می‌تواند فعالیت‌های مغزی را تقویت کند. جالب است بدانید با تحقیقاتی که اخیراً انجام گرفته دانشمندان به این نتیجه رسیدند که بوییدن قهوه توسط دانشجویان میزان موفقیت آنها را افزایش می‌دهد!

رایحه رزماری

سل

رایحه رزماری می‌تواند حافظه را تقویت کند. از این رایحه برای مبارزه با خستگی فیزیکی استفاده می‌کنند. رایحه رزماری تسکین دهنده درد سر است. اگر صبح هنگام رفتن به محل کار کسل و خواب آلود بودید برای سرحال شدن از ادکلن‌های حاوی نوت رزماری استفاده کنید.

رایحه اسطوخودوس

یکی از مشهورترین رایحه‌هایی که برای ایجاد آرامش و از بین بردن استرس و اضطراب از آن استفاده می‌شود رایحه اسطوخودوس است. خوشبو کننده‌های حاوی اسطوخودوس را برای ایجاد فضایی آرام بخش در مکان‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌دهند. رایحه اسطوخودوس در برخی از ادکلن‌ها، پرفیوم‌ها و ادوپرفیوم‌ها وجود دارد. در این مقاله سعی کردیم اثرات روان درمانی رایحه‌های پرکاربرد در عطر را برایتان شرح بدهیم. با توجه به کارکرد هر کدام از این رایحه‌ها می‌توانید ادکلن‌هایی را انتخاب کنید که نت‌های مورد علاقه شما در آنها وجود دارد. همچنین تجمع تعدادی از این رایحه‌ها در یک ادکلن می‌تواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد.